140442354314

FEDERAL ELECTION COMMISSION
WASHINGTON, D.C. 20463

CERTIFIED MAIL
RETURN RECEIPT REQUESTED _
Clifford P. Kincaid, President MY 21 20k
RE: MUR 6481
RTTV America, Inc.
Ron Paul 2012 Presidential

Campaign Committee, Inc.

Dear Mr. Kincaid:

On May 20, 2014, the Federal Election Commission reviewed the allegations in your
complaint dated July 12, 2011, and found that on the basis of the information provided in your
complaint, and information provided by RTTV America, Inc., (“RTTV") and the Ron Paul 2012
Presidential Campaign Committee, Inc. (the “Committee™), that there is no reason o believe that
RTTV and the Committee violated 2 U.S.C. § 441b{a), and dismissed the allegation that RTTV
and the Committee violated 2 U.S.C. § 44leand 11 C.F.R. § 110.20. Accordingly, on May 20,
2014, the Commission closed the file in this matter.

Documents related to the case will be placed on the public record within 30 days. See
Statement of Policy Regarding Disclosure of Closed Enforcement and Related Files, 68 Fed.
Reg. 70,426 (Dec. 18, 2003) and Statement of Policy Regarding Placing First General Counsel’s
Report on the Public Record, 74 Fed. Reg. 66132 (Dec. 14, 2009). The Factual and Legal
Analyses, which mere fully explaina the Commission’s findings, are enclosed.

The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended, allows a complainant to seek
Judicial review of the Commission’s dismissal of this action, See 2 U.S.C. § 437g(a)(8).

Sincerely,

.

William A. Powers
Assistant General Counsel



14044254315

0 oW AW —

L]

20
21
22
23
24
25
26

217

FEDERAL ELECTION COMMISSION
FACTUAL AND LEGAL ANALYSIS
RESPONDENT: RTTV America, Inc. MUR 6481

L GENERATION OF MATTER

This matter was generated by a complaint filed with the Federal Election Commission
(“the Commission™) by America’s Survival Inc. See 2 U.S.C. § 437g(a)(1).

H. - 'INTRODUCTION

&
%

Compla%nanfﬁ America’s Survival Inc. alleges that RTTV America, Inc. (“RTTV") isa
foreign corporation that produces and breadcasts cable televisian aontent. The Complaint
alleges that RTTV violated the Federal Election Campaign Act of 1971, as amended, (the “Act™)
when it produced an episode of Adam vs. The Man (the “Show™) that promoted and.solicited
campaign funds for then-presidential candidate Ron Paul. The Complaint concludes that RTTV
therefore made a prohibited contribution or expenditure on behaif of the Ron Paul 2012
Presidential Campaign Committee, Inc. and Lori Pyeatt in her official capacity as its treasurer
(the “Committee™).

RTTY denies the allegations. RTTV asserts that it is a domestic corporation and
provides sworn affidavits and other records substantiating that claim. RTTV acknowledges that
it co-produced the Show, but contends that its co-producer was solely responsible for the content
of the program. Regardless, RTTYV asserts that its co-praduction of the Show is neither a
“contribution” nor an “expenditurc” because RTTV is a press entity and the allegations relate to
activity within its legitimate press function.

The available information here indicates that RTTV co-produced the Show by providing
studio space, technical assistance, and equipment, and that RTTV acted within its legitimate

press function in so doing. As such, the Commission concludes that RTTV’s assistance in



14044354316

10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

22

MUR 6481 (R'TTV)
Factual and Logal Analysis
Page 2

connection with the Show, whether financial or in-kind, would not constitute a contribution
under the press exemption. The Commission therefore finds no reason to believe that RTTV
made a prohibited in-kind corporate contribution in violation of 2 U.S.C. § 441b(a). Moreover,
despite the apparent contractual relationship between RTTV and a broadcasting entity associated
with a foreign government, records before the Commission — including swom affidavits and
official govemment incorporation records — reflect that RTT'V itself is a domestic corporation
and whotly owned by a United States citizen. The Comrmission therefore exercises its
prosecutorial discretion and dismisses the allegatian that RTTV violated 2 U.S.C. § 441e and

11 C.F.R. § 110.20.

[Il. FACTUAL AND LEGAL ANALYSIS

A. Factual Background

Adam Kokesh is the host of the Show. Kokesh launched the Show in 2010 as a talk radio
program based in Albuquerque, NM. RTTV Resp. at 3 (Aug. 11,2011). In February 2011,
Kokesh inc;)rporated Adam vs. The Man, LLC as a New Mexico limited liability company.
RTTV Resp. at 2. Soon after its incorporation, Adam vs. The Man, LLC entered into an
“independent contractor relationship with RTTV” to co-produce the Show on television, RTTV
Resp. at 2; Alex Yazlovsky AfT. § 8 (Aug. 11, 2011) (“Yazlovsky AfF.”).

The Complaint alleges that RTTV, which it describes as a registered foreign corporation
“funded by the government of Russia,” pravided air time for Kokesh, an “employee” of RTTV,
to promote and raise funds for the presidential campaign of Ron Paul during a June 6, 2011
episode of the Show. Compl. at I. The Complaint contends that Kokesh’s remarks during that

episode extended beyond news reporting to endorsing and fundraising for a federal candidate.




14044354317

[ 28]

[
N OO 00NN P W

13

14

15

16
17
18
19
20
21
22

23

MUR 6481 (RTTV)
Factual and Legal Analysis
Page 3

See id. at 1-2. The Complaint provided a portion of the episode’s transcript during which
Kokesh allegedly solicited contributions for Ron Paul:
I’d like to end tonight on a note of some good news. We have some good
news from the front lines of the Ron Paul “LOVEalution™ with our money
bomb on June 5. I was happy to donate to that. Yesterday we raised over
I million dollars for the Ron Paul campaign. And I’m starting to figure
out what electable means, because electable or non-electable is really a
code word for “if this person wins, I’m not gonna be able to get as much
money from the government.” But if you want electable, please support
the reelection campaign of President Barack Obama. 1f you want o

President whose [sic] going to honor his oath to the Constitution and your
freedom, ] urge you to support none ather than Congressman Ron Paul.

Compl. at 2. The Complaint asserts that Kokesh’s solicitation for Paul constitutes “a political
contribution consisting of valuable air time, provided by a foreign corporation, and airing in the
US.” Id at2!

RTTYV is incorporated and registered to conduct business in the District of Columbia. See
RTTV Resp, at 2, Attach. A (D.C. Department of Consumer and Regulatory Affairs listing for
RTTV). It is a privately held company wholly owned by Alex Yazlovsky. Dun & Bradstreet,
http://www.dnb.com (D&B Business Information Report, RTTV America, Inc. (received Sept.
23, 2011)). Alex Yazlovsky is a United States citizen. See RTTV Supp. Resp. (Mar. 30, 2012).
RTTV asserts that it “creates and provides television content for an internationally-focused,
English language television network that airs in markets across the United States.” RTTV Resp.

at 2; Yazlovsky Aff. 5. Along with the Show, RTTV also produces daily news and editorial

! Although the Complaint relies only on the June 6, 2011 episode in which Kokesh endorscd Ron Paul’s
candidacy, Kokesh expressed his support for Ron Paul and made solicitations in connection with Paul’s candidacy in
other episodes of the Show as well. See, e.g., hitp:/f'www.youlube.com/walch?v=faZpekeiIMQ (Apr. 26, 2011};
hitp:/www.youtube com/watch?v=RI"1 PMPhe0 WA & fealure=eilsereend& NR=1 (May 4, 2011};
hup:dlrt.com/proprams/ndam-vs-inan/income-tax-ron-paul/ (Apr. 5, 2011);
hrp:/fwww.youtube.com/watch?v=r8toAwZA S00 (July 21, 2011); htip:/ am-v, default-
markdice-pac-anonymops/ (July 21, 2011). Nonethelcss, most af the episodes af tha Show that were broadcast
during its five-month rur on Russia Today focus on topics other than Ron Paul’s presidential campaign,




14044354218

10

Il

12

13

14

15

16

MUR 6481 (RTTV)
Factual and Legal Analysis
Page 4

programs, such as The Big Picture with Thom Hartmann and The Alonya Show. RTTV Resp.
at 2.

The Show aired weeknights on Russia Today from April to August 2011.% It featured 30
minutes of news and editorial commentary by Kokesh and included guest interviews of federal
and state candidates, officeholders, authors, and others. See RTTV Resp. at 3. According to
RTTV, its role as co-producer of the Show differed in significant respects from those of Adam
vs. The Man, LLC. RTTV Resp. at 2. RTTV provided studio space for the live laping of
episodes of the Show and other equipment and technical services to Adam vs. The Man, LLC.
See RTTV Supp. Resp.; RTTV Resp. at 2. But RTTV “did not control any decisions r¢lated to
the content of the Adam vs. The Man Show May 4, 2011 and June 6, 2011 episodes, or any other
episode.” Rather, “Adam vs. The Man, LLC had full editorial control” over the Show. RTTV
Supp. Resp.; see RTTV Resp. at 2; Yailovsky Aff. §9.°

B. Legal Analysis

1. There is No Reason to Believe that RTTV Made Corporate Contributions

The Act prohibits corporations from making contributions from their general treasury

funds in connection with a federal election. See 2 U.S.C. § 441b(a). The Act also prohibits an'y

2 The Show aired on “the [Russia Today] channel,” which purchased the rights to broadcast the Show.
RTTV Resp, at 3-4, Founded in part by RIA Novasti, a Russian Federation state-run and reportedly staie-financed
media outlet, Russia Today consists of three global news channels broadcasting in English, Spanish, and Arabic.
See hiip://en. rian.ru/docs/about/ novostihtm!l; hap:/en rian ru/apency _news/20120306/ 04 (last visited
May 7, 2014); http://ri.com/about-us/ (last visited May 7, 2014). Russia Today broadcasts from its Washinglon,
D.C. studio. See http://rt.com/about-us/, Compl. at 2. RTTV represents through counsel that there-was a 30-minute
delay between Russia Today's reccipt of the live production version of each episode of the Show and that episode’s
broadcast on Russia Today, and that Russia Today “never edited the content of an episode of the Show prior to ils
airing.” E-mail from Gary C. Adler, Esq., to FEC (Apr. 26, 2012, 09:51 EST).

3 Likewise, during an April 2011 interview that aired before the Show was broadosst, Kokesh asserted that
he would have full editorial centrol over the conient of the Show. REALITY REPORT, Adam Kokesh Joins Russia
Today (Apr. 4, 2011) (' really excited that I've got the confidence of the nebwork here for this show. They’re
going to be giving me full editerial control and you know if that's compromised, you're goona kuow. That's a
promise.”), hitp:/farchive.are/detgils/IReanlity Report-Adsa keshloinsRussiaToday985.



. ———a -

.14044354319

10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

MUR 6481 (RTTV)
Factual and Legal Analysis
Page §

candidate, political committec, or other person from knowingly accepting a corporate

contribution. See id. The Act and Commission regulations define the terms “contribution” and

“expenditure” to include any gift of money or “anything of value™ for the purpose of influencing
a federal election. Id. § 431(8)(A), (9)(A); 11 C.F.R. §§ 100.52(a), 100.111(a). The term
“anything of value” includes in-kind contributions. 11 C.F.R. § 100.52(d)(1). The Actand
Commission regulations require political committees to report all contributions received,
whether monetary or in-kind, during a given reporting period. See 2 U.S.C. § 434(b); 11 C.F.R.
§ 104.3.

Under the “press exemption,” however, the Act and Commission regulations exclude
“any cost{s] incurred in covering_ or carrying a news story, commentary, or editorial by any
broadcasting station (including a cable television operator, programmer or producer)” from the
definition of a contribution, “unless the facility is owned or controlled by any political party,
political committee, or candidate.” 11 C.F.R. §§ 100.73, 100.132; see 2 U.S.C. § 43 1(9)(B)X(i).
The Commission has developed a two-part test for applying the exemption. First, the entity
engaging in the activity must be a press or media entity, in that its focus is the production, on a
regular basis, of a program that disseminates news stories, commentary, or cditorials. See, e.g.,
Advisory Op. 2007-20 (XM Radio) (“*AO 2007-20"); Advisory Op. 2005-19 (The Inside Track)
(“AO 2005-19"); Advisory Op. 2005-16 (Fired Up!) (“AO 2005-16").* Second, the Gommission
considers (i) whether the press entity is owned or contralled by a political party, political

commiltee, or candidate and, if not, (ii) whether the press entity is acting as a press entity in

1 With regard to the thrst inquiry, it is irrelevant whether a news story, commentary, or editorial lacks
objectivity, expressly advocates the election or defeat of a clearly identified candidate for federal office, or solicils
contributions on behalf of the candidate, st long as the solicitation does nol become a regular feature of the story,
commentary, or editorial. See Advisory Op. 2008-14 (Melothé Inc.) at 5-7 (“AQ 2008-14"} (citing AQ 2005-16
(citing First Gen. Counsel's Rpt., MUR 5440 (CBS Broadcasting, Inc.))); AO 2005-19 (citing same).



14044354320

10
11
12
13
14
15
16
17

18

MUR 6481 (RTTV)
Faclual and Legal Analysis
Page 6

conducting the activity at issue (i.e., whether it is acting in its “legitimate press function™). See
Reader’s Digest Ass'nv. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1215 (S.D.N.Y. 1981); FEC v. Phillips
Publ’g, 517 F. Supp. 1308, 1312-13 (D.D.C. 1981).

The Commission concludes that the activities of RTTV at issue here are covered by the
press exemption. First, since 2005, RTTV has produced television content for dai ly news
programs and talk shows, such as the Show, The Big Picture with Thom Hartmann, and The
Alonya Show, which faeus on news, commentary, and editorials. See RTTV Resp. at 2, 5.
RTTYV states that “[sJome of the programming is abjective dissemination of daily news, while
other programs include subjective commentary or editorials.” See id. Consequently, the
available information reflects that RTTV is a press entity. See AO 2007-20; AO 2005-19.

Second, the record reflects that RTTV is not owned or controlled by a political party,
political committee, or candidate, see RTTV Resp. at 5, and in its capacity as co-producer of the
Show it was acting within its legitimate press functions. See FEC v. Mass. Citizens for Life, 479
U.S. 238, 251 (1986) (“MCFL"); see also Advisory Op. 2011-11 (Colbert) (“AO 2011-11").3
Episodes of the Show aired on weeknights, were publicly available on cable and satellite
television, and were available at no charge on the Show’s website. The format of those episodes
of the Show during which Kokesh prometed Paul’s candidacy are consistent with other episodes

thet vovered a wide range of traditionally newsworthy topics, including the econemy, taxes, drug

5 In MCFL, the Supreme Court held that a “Special Edition™ newsletter did not qualify for the press

' excmption because the newsletter — which exhorted voters 10 vole “pro-life,” had becn prepared by a staff that had

prepared no regular newsleiter, and was distributed ta & much larger audienee than that of the regular newsletter —
differed in certain “considerations of form™ from the press entity’s regular ncwsletter. 479 U.S. at 250-51. In AO
2011-11, the Commission considcred whether Viacom, in providing news coverage of a newly formed political
committee and its activities on The Colbert Report, was acting within its legitimate press function by assessing

(1) whether the press entity’s materials were available to the general public and {2) whelher the materials were
compnrable in form to those ordinarily issued by the press entity. AO 2011-11; see aiso AO 2005-16 {citing MCFL,
479 U.S. at 251); Advisory Op. 2000-13 (iNEXTV) (conchuding that a website was “viewable by the gencrat public
and akin to a periodical or news program distributed to the general puhlic™).



-

. 14044354321

10
1
12
13
14
15
16
17
8

19

MUR 6481 (RTTV)
Factual and Legal Analysis
Page 7

policy, the Wiki Leaks affair, unions, military matters, history, law enforcement, foreign policy,
and politics generally. And although Kokesh expressly advocated Paul’s election and solicited
contributions on the Show, the speaker’s viewpoint is irrelevant to the application of the press
exemption. See AO 2007-20; AO 2005-19; AO 2005-16.°

Because RTTYV is a press entity cntitled to the press exemption in connection with its co-
production of the Show, Kokesh’s endorsements of Paul during episedes of the Show do not
constitute a contribution from RTTV. The Commission therefore finds no reason to believe that

RTTV violated 2 U.S.C. § 441b(a).

2. The Commission Dismisses the Allegation that RTTV Violated the Act’s
Foreign National Prohibition

The Act and Commission regulations prohibit a foreign national from directly or
indirectly making a contribution or donation of moncy in connection with a federal, state, or
local election. 2 U.S.C. § 441e(a)(1)(A); 11 C.F.R. § 110.20(b). A foreign national also may not
directly or indirectly make an expenditure, an independent expenditure, or a disbursement in
connection with a federal, state, or local election. 2 U.S.C. § 441e(a)(1){C); 11 C.F.R.

§ 110.20(f). Moreover, foreign nationals “shali not direct, dictate, control, or directly or
indirectly participate in the decision-making process of any person, such as a corporation,

... with regard to such person’s Federal or non-Federal election-related activities, such as

¢ The Commission has previously determined that press entities do not necessarily forfeit the press
exemplion by soliciting contributions for candidates. A solicitation for contributions may appear in a commentary
that is a regular feature of a press entity’s content, provided that the solicitations do not become a regular feature of.
its content. See Advisory Op. 1980-109 (Ruff Times) (“AQ 1980-109™); AO 2008-14 (analyzing AO 1980-109).
Kokesh here expressly advocated the election of Ron Paul, referred to Paul fundraisers, and solicited contributions
during various episodes of the Show. Nevertheless, cach of Kokesh’s references to Paul was a part of his regular
commentary, and because most of the episodes of the Show do not involve Paul at all, his oecasional solicitations
did not become a regular feature of the program under the Commissian’s precedent. See AC 1980-109,



-

140442543222

10
Il
12
13
14
15

16

17

18
19
20

21

MUR 6481 (RTTV)
Factual and Legal Analysis
Page 8 .

decisions concerning the making of contributions, donations, expenditures, or disbursements in
connection with elections for any Federal, State, or local office.” 11 C.F.R. § 110.20G).”

For purposes of the Act, a “foreign national™ is a person who is not a citizen, national, or
lawfully admitted permanent resident of the United States. 2 U.S.C. § 44 le(b)2). The term also
encompasses “foreign principals,” including the government of a foreign country or a foreign
political party, and can also include “a partnership, association, corporation, organization, or
other combination af persons organized under the taws of or having its principal place of
business in a foreign country.” Id. § 441e(b)(1) (citing 22 U.S.C. § 611(b)).

Official government records reflect that RTTV is a domestic corporation incorporated
and registered to conduct business in the District of Columbia. See RTTV Resp., Attach. A
(D.C. Department of Consumer and Regulatory Affairs listing for RTTV). The Show aired on
“the [Russia Today] channel,” which purchased the rights to broadcast the Show, id, at 3-4, but
RTTYV itself is “an independent U.S. corporation and is not a subsidiary of, or affiliated with, any
foreign-owned corporation.” RTTV Resp. at 4; Yazlovsky Aff. § 4. Moreover, the soie owner
of RTTV, Yazlovsky, is a United States citizen. See RTTV Supp. Resp.

Although neither RTTV nor Yazlovsky appear to be foreign nationals under the Act, the
Responses do not specifically address the nature of RTTV’s contractual relationship with Russia
Today to broatcast the Show. Nevertheless, the circumstances here — including the available
information suggesting that Kokesh and Adam vs. the Man, LLC alone were responsible for all
editorial decisions relating to the content of the Show generally and Kokesh’s promotion of a

federal candidate in particular —do not warrant expending further Commission resources to

& The Act and Commission regulations further provide that no person shall knowingly solicit, accept, or
receive from a foreign national any contribution or donation prohibited by the Act. See 2 U.S.C. § 4die(a)(2);
11 C.F.R. § 110.20(g).



140443543223

MUR 6481 (RTV)
Factual and Legal Analysis

Page 9

conduct additional administrative fact-finding proceedings in this matter. The Commission
therefore dismisses in the exercise of its prosecutorial discretion the allegation that RTTV

violated the foreign national prohibitions of the Act and Commission regulations. See Heckler v.

Chaney, 470 U.S. 821 (1985).



. -14D44354324

— O WU B WA -

)

13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

29

FEDERAL ELECTION COMMISSION
FACTUAL AND LEGAL ANALYSIS
RESPONDENTS:  Ron Paul 2012 Presidential Campaign MUR 6481
Committee, Inc. and Lori Pyeatt in her
official capacity as treasurer
L GENERATION OF MATTER

This matter was generated by a complaint filed with the Federal Election Commission
(“the Commission™) by America’s Survival Inc. See 2 U.S.C. § 437g(a)(1).

IL INTRODUCTION

Complainant America’s Survival Inc. alleges that RTTV America, Inc. (“RTTV")is a
foreign corporation that produces and broadcasts cable television content. The Complaint
alleges that RTTV violated the Federal Election Campaign Act of 1971, as amended, (the “Act™)
when it produced an episode of Adam vs. The Man (the “Show™) that promoted and solicited
campaign funds for then-presidential candidate Ron Paul. The Complaint concludes that RTTV
therefore made a prohibited contribution or an expenditure on behalf of the Ron Paul 2012
Presidential Campaign Committee, Inc. and Lori Pyeatt in her official capacity as its treasurer
(the “Committee™).

The Committee denies the allegations. The Committee contends that RTTV’s production
of the Show is neither a “contribution™ nor an “expenditure™ because RTTV is a press entity, and
the allegations relate to activity within its legitimate press function,

The available information here indicates that RTTV co-produced the Show by providing
studio space, technical assistance, and equipment, and that RTTV acted within its legitimate
press function in so doing. As such, the Commission concludes that RTTV’s assistance in

connection with the Show, whether financial or in-kind, would not constitute a contribution



14044354325

10
11
12
13
14

15

17

18

19

20
21
22

23

MUR 6481 (Ron Paut 2012 Presidential Camp. Comm.)
Factual and Legal Analysis
Page 2 of 9

under the press exemption. The Commission therefore finds no reason to believe that the
Committee accepted a prohibited in-kind corporate contribution in violation of 2 U.S.C.

§ 441b(a). Moreover, despite the apparent contractual relationship between RTTV and a
broadcasting entity associated with a foreign government, records before the Commission —
including sworn affidavits and official government incorporation records — reflect that RTTV
itsell'is a domestic corporation and wholly owned by a United States citizen. The Commission
therefore exercises its prosccutorial discretion and dismisses the allegation that the Cammittee
violated 2 U.S.C. §44leand 11 C.F.R. § 110.20. |

IIIl. FACTUAL AND LEGAL ANALYSIS

A. Factual Background

Adam Kokesh is the host of the Show. Kokesh launched the Show in 2010 as a talk radio
program based in Albuquerque, NM. Committee Resp. at 1 (Sept. 2, 2011). In February 2011,
Kokesh incorporated Adam vs. The Man, LLC as a New Mexico limited liability company.
RTTV Resp. at 2. Soon after its incorporation, Adam vs. The Man, LLC entered into an
“independent contractor relationship with RTTV" to co-produce the Show on television. RTTV
Resp. at 2; Alex Yazlovsky AfT. § 8 (Aug. 11, 2011) (*Yazlovsky Aff.”).

The Comglaint alleges that RTTV, which it describes as a registered foreign cerporation
“funded by the government of Russia,” provided air titne for Kokesh, an “employee” of RTTV,
to promote and raise funds for the presidential campaign of Ron Paul during a June 6, 2011
episode of the Show. Compl. at 1. The Complaint contends that Kokesh’s remarks during that
episode extended beyond news reporting to endorsing and fundraising for a federal candidate.
See id. at 1-2. The Complaint provided a portion of the episode’s transcript during which

Kokesh allegedly solicited contributions for Ron Paul:



140443543286

S WO DWW DWW R —

—

]

13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

23

MUR 6481 (Ron Paul 2012 Presidential Camp. Comm.)
Factual and Legal Analysis
Page 3 of 9

Id like to end tonight on a note of some good news. We have some good
news [rom the front lines of the Ron Paul “LOVE4lution” with our money
bomb on Juxe 5. [ was happy to donate to that. Yesterday we raised over
1 million dollars for the Ron Paul campaign. And I'm starting to figure
oul what electable means, because electable or non-electable is reallya
code word for “iF this person wins, [’'m not gonna be eble ta get as much
money from the government.” But if you want electable, please support
the reelection campaign of President Barack Obama. If you want a
President whose [sic] going to honer his oath (o the Constitution and your
freedom, 1 urge you to support none other than Congressman Ron Paul.

Compl. at 2. The Complaint asserts that Kekesh’s solicitation for Paul constitutes “a political
contribution consisting of valuable air time, provi&ed by a foreign corporation, and airing in the
US." Id at2.!

RTTV is incorporated and registered to conduct business in the District of Columbia. See
RTTV Resp. at 2, Attach. A (D.C. Department of Consumer and Regulatory A fFairs listing for
RTTV). Itis a privately held company wholly owned by Alex Yazlovsky. Dun & Bradstreet,

http://www.dnb.com (D&B Business Information Report, RTTV America, Inc. (received Sept.

23, 2011)). Alex Yazlovsky is a United States citizen. See RTTV Supp. Resp. (Mar. 30, 2012).
RTTYV asserts that it “creates and provides television content for an internationally-focused,
English language television network that airs in markets across the United States.” RTTV Resp.
at 2; Yazlovsky AL § 5. Along with the Show, RTTYV also produces daily news and editorial
programs, such as The Big Picture with Thom Hartmann and The Alonya Show. RTTV Resp.

at 2,

L Although the Complaint relies only on the June 6, 201 | episode in which Kokesh endorsed Ron Paul's
candidacy, Kokesh expressed his support for Ron Paul and made solicitations in connection with Paul’s candidacy in
other episodes of the Show as well. See, e.g., hitp://www.youtube, walch?v=faZpckej3MO0 (Apr. 26, 2011);
Jlwww. youtu fwaich?v=RE1BMP Entu screendeNR=1 (May 4, 2011);
{urp://r.com/proerams/adam-vs-manfincome-Lsx-ron-paul/ (Apr. 5, 2011);
iveww.youtube.com/walch2v=r3lo AWZA SO0 (July 21, 201 1); hutp://rt.com/programs/adam-vs-man/defauit-

markdi c-anonymous/ (July 21, 2011). Nonetheless, most of the episodes af the Show that were broadcast
during'its five-month run on Russia Today facus on topics other than Ron Paul’s presidential campaign.



140443549327

11
12
13
14
19
16
17

18

MUR 6481 (Ron Paul 2012 Presidential Camp. Comm.)
Factual and Legal Analysis
Page 4 of 9

The Show aired weeknights on Russia Today from April to August 2011.2 It featured 30
minutes of news and editorial commentary by Kokesh and included guest interviews of federal
and state candi.dates, officeholders, authors, and others. See RTTV Resp. at 3. According to
RTTV, its role as co-producer of the Show differed in significant respects from those of Adam
vs. The Man, LLC. RTTV Resp. at 2. RTTV provided studio space for the live taping of
episodes of the Show and other equipment and technical services to Adam vs. The Man, LLC.
See RTTV Supp. Resp.; RTTV Resp. at 2. But RTTV *“did not control any decisions related to
the content of the Adam vs. The Man Show May 4, 2011 and June 6, 201 apisodes, or any ather
episode.” Rather, “Adam vs. The Man, LLC had full editorial control” over the Show. RTTV
Supp. Resp.; see RTTV Resp. at 2; Yazlovsky Aff. 19.°

B. Legal Analysis

l. There is No Reason to Believe that the Committee Acceple rate

Contributions

The Act prohibits corporations from making contributions from their general treasury
funds in connection with a federal election. See 2 U.S.C. § 441b(a). The Act also prohibits any
candidate, political committee, or other person from knowingly accepting a corporate

contribution. See id. The Act and Commission regulations define the terms “contribution” and

2 The Show aired on “the [Russia Today] channcl,” which purchased the rights to brordcast the Show.
RTTV Resp. at 3-4. Founded in part by RIA Novosli, a Russian Federation state-run and reporiedly state-financed
media outlet, Russia Today consists of three global news channels broadcasting in English, Spenish, and Arabic.
See hup:/fen.rian ru/docs/about/ uovosti.html; http//en.rian.n/agency_news/20120206/171179459.huml (last visited
May 7, 2014); hitp:/ri.convabout-us/ (last visited May 7, 2014). Russia Today broadcasts from its Washington,
D.C. studio. See http://ri.com/about-us/; Compl. at 2, RTTYV represents throughcounsel that there wes a 30-minute
delay between Russia Today's receipt of the live production version of each episode of the Show and that episode’s
broadcast on Russia Today, and that Russia Today “never edited the content of an episode of the Show prior o its
airing." E-mail from Gary C. Adler, Esq., to FEC (Apr. 26, 2012, 09:5]1 EST).

3 Likewise, during an April 2011 intcrview thut aired before the Show was broatcast, Kokesh asserted that
he would have full editorial control over the content of the Show. REALITY REPORT, Adam Kokesh.Joins Russia
Today (Apr. 4, 2011) (“I'm really excired that [’ve got the confidence of the netwark here for this show. They're
going to be giving me full editorial conttal and you know if that’s comnpromised, yau're goana knew. That's 8

promise.”), hitp/farchive.org/dewsils/Realityiteport-Adnn RokeshloinsRussiaTod:y985:



14044354228

10
i
12
13
14
15
16
17
18
19

MUR 6481 (Ron Paul 2012 Presidential Camp. Comm.)
Factual and Legal Analysis
Page 5 of 9

“expenditure” to include any gift of money or “anything of value” for the purpose of influencing
a federal election. Jd. § 431(8)(A), (9)(A); 11 C.E.R. §§ 100.52(a), 100.111(a). The term
“anything of value” includes in-kind contributions. 11 C.F.R. § 100.52(d)(1). The Actand
Commission regulations require political committees to report all contributions received,
whether monetary or in-kind, during a given reporting period. See 2 U.S.C. § 434(b); 11 C.F.R.
§ 104.3.

Under the “press exemption,” however, the Act and Commission regulations exclude
“any costfs] incurred in covering or carrying a news story, commentary, or-editorial by any
broadcasting station (including a cable television operator, programmer or producer)” fram the
definition of a contribution, “unless the facility is owned or controlled by any political party,
political committee, or candidate.” 11 C.F.R. §§ 100.73, 100.132; see 2 U.S.C. § 431(9)(B)(i).
The Commission has developed a two-part test for applying the exemption. First, the entity
engaging in the activity must be a press or media entity, in that its focus is the production, on a
regular basis, of a program that disseminates news stories, commentary, or editorials. See, e.g.,
Advisory Op. 2007-20 (XM Radio) (“AO 2007-20™"); Advisory Op. 2005-19 (The Inside Track)
(“AO 2005-19"); Advisory Op. 2005-16 (Fired Up!) (“AO 2005-16™). Second, the Commission
considers (i) whether the press entity is owned or controlled by a political party, political
committee, or candidate and, if not, (ii) whether the press entity is acting as a press entity in

conducting the activity at issue (i.e., whether it is acting in its “legitimate press function”). See

. With regard to the first inquiry, it is irrelevant whether a news story, commentary, or editarial lacks
objectivity, expressly advocates the election or defeat of a clearly identified candidate for federal office, or solicits
contributions on behalf of the candidate, so long as the solicitation does not become a regular feature of the story,
commentary, or editorial. See Advisory Op. 2008-14 (Melothé Inc.) at 5-7 (“AO 2008-14") (citing AO 2005-16
(citing First Gen. Counsel’s Rpt., MUR 35440 (CBS Broadcasting, Inc.)}); AO 2005-19 (citing same).



e

14044254229

10
11
12
13
14
15
16
17

18

MUR 6481 (Ron Paul 2012 Presidential Camp. Comm.)
Factual and Legal Analysis
Page 6 of 9

Reader’s Digest Ass'nv. FEC, 509 F. Supp. 1210, 1215 (S.D.N.Y. 1981); FEC v. Phillips
Publ’g, 517 F. Supp. 1308, 1312-13 (D.D.C. 1981).

The Commission concludes that the activities of RTTV at issue here are covered by the
press exemption. First, since 2005, RTTV has produced television content for daily news
programs and talk shows, such as the Show, The Big Picture with Thom Hartmann, and The
Alonya Show, which focus on news, commentary, and editorials. See R1TTV Resp. at 2, 5.
RTTYV states that “[s]Jome of the programming is oljective dissemination of daily news, while
other programs include subjective commentary or editorials.” See id. Consequently, the
available information reflects that RTTV is a press entity. See AO 2007-20; AO 2005-19.

Second, the record reflects that RTTV is not owned or controlled by a political party,
political committee, or candidate, see RTTV Resp. at 5, and in its capacity as co-producer of the
Show it was acting within its legitimate press functions. See FEC v. Mass. Citizens for Life, 479
U.S. 238, 251 (1986) (“MCFL"); see also Advisory Op. 2011-11 (Colbert) (“A0 2011-11™).°
Episodes of the Show aired on weeknights, were publicly available on cable and satellite
television, and were available at no charge on the Show's website. The format of those episodes
of the Show during which Kokesh prometed Paul’s candidacy are consistent with other episodes
that covered a wide range of fraditionally newsworthy topics, including thie econemy, taxes, drug

policy, the Wiki Leaks affair, unions, military matters, history, law enforcement, foreign poticy,

3 In MCFL, the Supreme Court held that a “Special Edition™ newsletler did not qualify for the press
exemption because the newsletter — which exhorted voters to vote “pro-life,” had been prepared by a staff that had
prepared no regular newsletter, and was distributed to a mugh larger audicnce than that of the regular newslefter —
differed in certain “considerations of form™ from the press entity’s regular newsletter. 479 U.S. at250-51. In AQ
2011-11, the Commission considered whether Viacom, in providing news coverage of a newly formed political
committee and its activities on The Colbert Report, was acting within its legitimaie press function by assessing

(1) whether the press entity’s materials were available to the general public and (2) whether the materials were
comparable in form to those nrdinarily issued by the press entity. Af) 2011-11; tee also AQ 2005-16 (citing MCFL,
479 U.S. at 251); Advisory Op. 2000-13 (iNEXTV) (concluding that a website was “viewahle by the goneral public
and akin tg a periodical or news program distributed to the general public™).



14344354230

10
1

12

17

i8

MUR 6481 (Ron Paul 2012 Presidential Camp. Comm.)
Factual and Legal Analysis
Page 7 of 9

and politics generally. And although Kokesh expressly advocated Paul’s election and solicited
contributions on the Show, the speaker’s viewpoint is irrelevant to the application of the press
exemption. See AO 2007-20; AO 2005-19; AO 2005-16.5

Because RTTV is a press entity entitled to the press exemption in connection with its co-
production of the Show, Kokesh’s endorsements of Paul during episodes of the Show do not
constitute a contribution from RTTV. The Commission therefore finds no reason to believe that
the Commiitee violated 2 U.S.C. § 441b(a).

2. The Commission Dismisses the Allegation that the Committée Violated
the Act’s Foreign National Prohibition

The Act and Commission regulations prohibit a foreign national from directly or
indirectly making a contribution or donation of money in connection with a federal, state, or
local election. 2 U.S.C. § 441e(a)(1)(A); 11 C.F.R. § 110.20(b). A fereign national also may not
directly or indirectly make an expenditure, an independent expenditure, or a disbursement in
connection with a federal, state, or local election. 2 U.S.C. § 441e(a)(1)(C); 11 C.F.R.

§ 110.20(f). Moreover, foreign nationals “shall not direct, dictate, control, or directly or
indirectly participate in the decision-making process of any person, such as a corporation,

. . - with regard to such person’s Federal or non-Federal election-related activities, such as

¢ The Commission has previously determined that press entities do not necessarily forfeit the press
exemption by soliciling contributions for candidates. A solicitation for contributions may appear in a commentary
that is a regular feature of a press entity’s content, provided that the solicitations do not become a regular feature of
its content. See Advisory Op. 1980-109 (Ruff Times) (“AO 1980-109"); AD 2008-14 (analyzing AO 1980-109).
Kokesh here expressly advocated the election of Ron Paul, referred to Paul fundraisers, and solicited contributions
during various episodes of the Show. Nevertheless, each of Kokesh’s references to Paul was a part of his regular
commentary, and because most of the episndes of the Show do not involve Paul at all, his nccasional solizitativaes
did not become a regular featurc of the program under the Commissibn’s precedent. Sea AQ 1980-109.



14044354331

10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

21

MUR 6481 (Ron Paul 2012 Presidential Camp. Comm.)
Factual and Legal Anslysis
Page 8 of 9

decisions cancerning the making of contributions, donations, expenditures, or disbursements in
connection with elections for any Federal, State, or local office.” 11 CF.R. § I 10.20(i).”

For purposes of the Act, a “foreign national” is a person who is not a citizen, national, or
lawfully admitted permanent resident of the United States. 2 U.S.C. § 441e(b)(2). The term also
encompasses “foreign principals,” including the government of a foreign country or a foreign
political party, and can also include “a partnership, association, corporation, organization, or
other combination ofi persons organized under the taws of ot having its principal place of
business in a foreign country.” /d. § 441e(b)(1) (citing 22 U.S.C. § 611(b)).

Official government records reflect that RTTV is a domestic corporation incorporated
and registered to conduct business in the District of Columbia. See RTTV Resp., Attach. A
(D.C. Department of Consumer and Regulatory Affairs listing for RTTV). The Show aired on
“the [Russia Today] channel,” which purchased the rights to broadcast the Show, id. at 3-4, but
RTTV itself is “an independent U.S. corporation and is not a subsidiary of, or affiliated with, any
foreign-owned corporation.” RTTV Resp. at 4; Yazlovsky Aff. § 4. Moreover, the.sole owner
of RTTV, Yazlovsky, is a United States citizen. See RTTV Supp. Resp.

Although neither RTTV nor Yazlovsky appcar to be foreign nationals under the Act, the
Responses do not specifically address the nature of RTTV’s contractual relationship with Russia
Today to broadcast the Show. Nevertheless, the circumstances here — including the available
information suggesting that Kokesh and Adam vs. the Man, LLC alone were responsible for all
editorial decisions relating to the content of the Show generally and Kokesh's promotion of a

federal candidate in particular —do not warrant expending further Commission resources io

! The Act and Commission regulations further provide that no person shall knowingly solicit, accept, or
reccive from a foreign national any contribution or donation prohibited by the Act. See 2 U.S.C. § 441e(a)(2);
11 C.F.R. § 110.20(g).



14044354332

MUR 6481 (Ron Paul 2012 Presidential Camp. Comm,)
Factual and Legal Analysis
Page 9 of ©

conduct additional administrative fact-finding proceedings in this matter. The Commission
therefore dismisses in the exercise of its prosecutorial discretion the allegation that the
Committee violated the foreign national prohibitions of the Act and Commission regulations.

See Heckler v. Chaney, 470 U.S. 821 (1985).



