The IPS and the Media: Unholy Alliance
The liberal media have publicized the connections that some conservative
journalists have with the controversial Unification Church of Sun Myung Moon.
But liberal-left journalists have disguised their links to a more controversial orga-

nization, the Institute for Policy Studies. The IPS has supported CIA i
defector Philip Agee and Communist regimes such as Cuba and North Vietnam.

By Cliff Kincaid (From the 9 April 1983 issue)

(Mr. Kincaid was an associate editor of HUMAN EVENTS. This article was underwritten by the Fund
for Objective News Reporting.)
' The question of which conservative journalists are “associating” with the Unification Church
of Sun Myung Moon has become something of a hot topic in the Nation’s Capital.



228 Human Events

The Washington Times, the Washington, D.C., newspaper launched in May 1982 by busi-
nesses related to the Moon organization, stands at the center of the controversy. Despite the fact
that the majority of its top editors and reporters are not disciples of Moon, and despite the fact
that the newspaper was promised journalistic independence, critics of Moon have alleged that
conservative journalists who write, work for, or contribute to the Times afe somehow promoting
Moon’s “doctrines.” Even those conservatives whose syndicated columns are carried by the Times
have been denounced as “Moonie columnists.”

But the controversy surrounding the Times is unusual in one major respect because many
members of the news media, including some critics of the Times, have themselves associated
with a controversial organization that has maintained links to unfriendly foreign governments.

This organization, the Institute for Policy Studies (IPS), was the subject of an article by
Joshua Muravchik that appeared in the April 28, 1961, New York Times Magazine.

The IPS was formed in 1963 by Richard J. Barnet and Marcus Raskin, who both served in
the Kennedy Administration, and it is has grown to the point that it operates on a budget
estimated at more than $2 million a year. This money, obtained from nonfederal sources such
as foundations, is used to underwrite the “scholars and activists” who work at the Institute as
fellows, associate fellows, visiting and guest fellows, research and staff associates, administrators,
and members of the “Washington School” faculty.

On defense and foreign policy issues, Muravchik pointed out, some of those associated with
IPS have voiced support for Communist regimes such as Cuba and North Vietnam and revolu-
tionary movements in Africa, Central America and the Middle East.

In addition, Muravick noted, the IPS facilitated CIA defector Philip Agee’s travels in
Europe, sponsored the controversial figure, Orlando Letelier, a Chilean Marxist with close ties
to Cuba, and played a key role in the effort to restrict the operations of American intelligence
agencies.

On domestic issues, Muravchik said that in 1978, at the request of 56 members of Congress,
the IPS prepared a study of the federal budget that proposed a number of Socialist economic
measures and a cut in the military budget by nearly 50 per cent. (Fifty-two members requested
a similar study in 1982.)

But the Muravchik article, while noting that the IPS was seeking to strengthen its ties
with Congress, the Democratic party and organized labor, failed to explore in detail the 1PS’s
considerable influence in the national news media. '

Yet the IPS 1979-1980 annual report, the latest available, boasted of such influence. The
~ report stated that IPS fellows have appeared on the NBC “Today Show,” ABC’s “Good Morning

. America,” “Bill Moyers Presents” on the Public Broadcasting Service (PBS), and “a range of
national television documentaries.” The report added that commentaries by IPS fellows “are
heard regularly over National Public Radio and through local radio interviews and broadcasts.”

The annual report also pointed out that “IPS fellows and associates” have written for
Christianity and Crisis, The Nation, the New York Times, the Boston Globe, the Washington Post,
Mother Jones, the New Yorker, In These Times, the Baltimore Sun and other publications.

In fact, however, as this investigation will demonstrate, the annual report understated the
degree of influence and access that the IPS enjoys with the national news media.

The Cover Up

Herbert Aptheker, a leading theoretician of the Moscow-funded U.S. Communist party,
once wrote, “There are precious few positive and stimulating products coming out of Washing-
ton these days; a large proportion are being issued by the non-profit Institute for Policy Studies.”

As a non-profit, tax-exempt group, the IPS said in its annual report, “The Institute endO_rSCS
no institutional political line: it serves no political interest and no political party.” IPS described
itself as “a source of radical scholarship, posing fundamental questions, providing conceptual
thought for engaging the world around us.”




On the Left 229
the IPS echo this line.

Not surprisingly, the journalists who have been associated with

For instance, Karen DeYoung, the Washington Post foreign editor who teaches at the IPS
“Washington School” and received $1,000 for one class, told me, “The organization itself doesn’t
stand for an ideology.”

Frank Mankiewicz, the president of taxpayer-funded National Public Radio, who taught
some. classes at the “Washington School” but doesn’t remember if he was paid for them, told
me, “I really don’t know the institutional position of IPS.” He added that “I'm not even sur€
they’ve put out documents on behalf of their position. . - .

Scott Armstrong, the Post investigative reporter and coauthor of The Brethren, who has also
taught at the “Washington School,” said about the IPS: “I'm not suré how it's structured.”

Curiously, one relevant fact about IPS which provides some important insight into its
“political Jine"—its publication of the self-described “independent socialist newspaper,” In These
Times—was not mentioned in its annual report. Also not mentioned was the fact that In These
Times cosponsored a June 1980 “Marxist Union Conference.”

It was in December 1978 that In These Times became 2 “project” of the IPS, announcing
that since its “inception” it had enjoyed a “close relationship” with the fellows of the Institute.
Near the end of June 1982, without any fanfare, In These Times assumed a New publisher—Mid-
America Publishing Co. Fellows of the IPS continue to write for the publication, however, and
jt appears that the “close relationship” continues. '

Apparent}y, the official IPS connection, though unacknowledged in the annual report,
became too controversial. It is known, for example, that not too long after Ronald Reagan took
office, In These Times Editor James Weinstein sent out an hysterical fund-raising letter in an
envelope that bore the ominous statement, “They're Out to Destroy Us. .. .” The envelope was
marked “postage paid” by the IPS.

The Secret of Success

When IPS fellows appear on television programs, or when they are mentioned in magazine
articles, the liberal media never refer to them as Socialists, let alone pro-Marxists oF Marxists.

‘When Newsweek’s David C. Martin, for instance, wrote a May 18, 1981, article on the anti-
defense spending views of IPS co-founder Richard J. Barnet and former Jimmy Carter speechwriter
James Fallows, he referred to IPS as 2 “liberal” group.

Even worse, the New York Times op-ed page, which was edited until June 1982 by Charlotte 3
Curtis, wouldn’t even identify IPS as “liberal,” preferring to label it as just 2 “yesearch organi- ll
zation.”

To further confuse matters, on Dec. 18, 1981, the Times published an op-ed piece by an
IPS “visiting fellow” on the media’s misapplication of political labels such as “extremist,” a term
that could be applied to the IPS. '

Entitled “Winging It in Politics,” the author of the piece argued that the Communist-backed
terrorists in El Salvador were not extremists, but were “landless peasants and destitute laborers
taking up arms against repressive economic and political conditions.” .

The real extremists in the world today, the author continued, were those “in power” in the
U.S. who had given us “the genocidal war in Indochina.”

The Times identified the author of the piece as Michael Parenti, the author of several books
and a “visiting fellow” at the IPS, an “independent research organization.”

To say the least, the tone of the column led me to suspect that the Times had not accurately
identified Michael Parenti. And sure enough, in a telephone conversation, he identified himself -
not as an “indépendent researcher,” but as “a Socialist—a democratic Socialist.”

He refused to comment—in fact he hung up the phone—when 1 asked him about a report
in the Communist party newspaper, Daily World, that he had appeared at 2 conference of Marxist
scholars held in October 1980 at Hostos Community College in New York. The Daily World
reported that “Michael Parenti of the Institute for Policy Studies” had spoken about “the




230 FHuman Events

mythology of anticommunism,” which was referred to as “the ‘great scare’ technique, and how
it is used to build up armament spending.”

The Daily World reported that Parenti “debunked the myth of pluralism which states that
the U.S. is democratic because it is a multi-party system. He pointed out how the political process
is, in fact, dominated and controlled by one class.” -7 -

Parenti wrote an article for The National of April 11, 1981, explaining the latter point. Even
though we have “a diffuse array of groups situated in such varied places as the Pentagon, the
scientific and academic establishments, the large corporations, the media and in Congress,” he
said, “. . . all of them work in perfect orchestration to increasc the military budget and propagate
the imperialist, interventionist interest of the ruling class.”

He went on to identify himself not as “a Socialist—a democratic Socialist,” but as a “Marx-
ist.” He said, “we as Marxists pledge our lives and our sacred honor” to the “struggle” to expose
“the myths of the ruling class,” including the “imperialist myth” of the “Giant Red Menace.”

The case of Michael Parenti—a self:proclaimed Marxist who criticizes the media for false
labeling, while being falsely labeled himself—illustrates the curious relationship that exists be-
tween the IPS and the media. ‘

Going to School at IPS

For a couple of years now, the IPS “Washington School” has offered courses on a variety
of subjects, including the media, sex and politics, feminism, socialism, human rights, religion,
national security, natural resources, the Congress, civil rights, the Third World and the Soviet
Union. The courses are intended to attract congressional aides, government employees and
assorted political activists.

A number of journalists have participated in these courses, either as instructors or guest
lecturers. Perhaps the best known of these is veteran radical journalist I. F. Stone, a long-time
associate of the IPS who told a national television audience on the GBS program, “60 Minutes,”
that Ronald Reagan was a nice man who “scares the hell out of me” and that Libyan dictator
Col. Qaddafi was a provocative “flea” who should be met with “patience, restraint, good sense
and humor.”

Stone told a National Press Club audience on June 18, 1981, that “disinformation” was a
“very paranoid term about the press” and that “the chief source of disinformation is the [U.S.]
government, particularly the State Department. . . J

An assistant to L F. Stone in the 1960s, Peter Osnos served as national news editor at the
Washington Post and is now its London correspondent.

During the summer of 1980, Osnos was a gucst lecturer at an IPS “Washington School”
course on “foreign reporting” taught by Karen DeYoung, who is now the Post’s foreign editor,
and who was then deputy foreign editor.

Osnos, a former Moscow correspondent for the Fost, admitted under questioning by
members of the class that he was ignorant about the ultimate intentions and goals of the Soviet
Union. He said, “I've given up trying to decide why they do what they do because they're
aggressive or because they're scared.” Osnos concluded that the Soviets were “just bullies.”

In March 1979, Osnos visited Cuba and couldn’t find evidence of Moscow’s control of that
isiand. He reported in the Post on March 11, 1979, that “. . . despite the enormous Soviet
influence on Cuba’s foreign policy, the Kremlin is not in charge here.”

He also reported that there was “apparently genuine rapport” between Castro and the
Cuban people. But a little more than a year later hundreds of thousands of Cubans fled the
island, complaining about economic and political repression.

Karen DeYoung told that class, attended and taperecorded by this reporter, that “most
journalists now, most Western journalists at least, are very eager to seck out guerrilla groups,
leftist groups, because you assume they must be the good guys.” DeYoung herself demonstrated




On the Left o231

the truth of that remark when she wrote a series of stories datelined “At a Sandinista Training
Camp,” during the Cuban-backed revolution in Nicaragua.

At that time, she reported that despite claims by Nicaraguan President Anastasio Somoza
that the Sandinistas were Communist terrorists, the Sandinistas said they were committed to
the establishment of a “pluralistic democracy,” not a “new Cuba.”

During this eight-weck class we were treated to a steady stream of left-wing journalists as
guest lecturers, including Eric Roulea of the French newspaper Le Monde, who was described as
one who “sort of sides with radical elements of the Arab world”; Peter Pringle, who was then
with the London Sunday Times; william Shawcross, author of the book, Sideshow, which tries to
blame the U.S. for contributing to the Communist genocide in Cambodia; and Elizabeth Becker,
who continues to cover events in Southeast Asia for the Post and who now serves as a “visiting

scholar” at IPS.

Letelier and the Media

Perhaps the most controversial figure ever associated with the IPS was Orlando Letelier,
the former top official of the Marxist Salvador Allende regime in Chile who was identified as
both an associate fellow of IPS and a director of the IPS international branch, the Transnational
Institute, which is based in Amsterdam, The Netherlands. Letelier began working for IPS after
Allende was overthrown by a popular military coup in 1973.

Letelier was thought to have been oppositing the new military regime in Chile because he
wanted to restore “human rights” in his native land. But he was exposed by papers found in his
briefcase after his murder in 1976 to have been secretly promoting Communist goals, with the
assistance of Cuba.

The papers contained a letter addressed to Letelier datelined, “Havana, May 8, 1975,”
which showed that Letelier had received a $5,000 payment and a promise of another $1,000 a
month “from here” to support his activities. The letter was signed by Tati Allende, who was living
in Cuba and married to Luis Fernandez Ona, identified by U.S. intelligence as 2 top official of
the Cuban intelligence service, the DGL

Another important item in the Letelier briefcase was an address book, revealing that
Letelier had contacts with Soviet and Cuban officials in Washington and New York, some of
them identified by U.S. intelligence as Communist intelligence operatives, as well as a large
number of prominent journalists.

One journalist for whom both home and office phone numbers were listed was Laurence
Stern, who served as national news editor at the Post.

Stern emerged into the spotlight of left-wing activities when he was identified as a “partici-
pant” in the 1974 founding conference of the Center for National Security Studies (CNSS), the
anti-CIA organization once headed by Robert Borosage, the current executive director of the
IPS.

When Stern died in 1979, a large, well-dressed, dark-skinned man appeared, shook hands
with Washington Post Executive Editor Ben Bradlee and others attending the funeral and
declared:

“] am from Cuba. I am a Marxist-Leninist. I am human. Larry Stern was one of my friends,
one of my best friends. I loved him.”

The speaker was Teofilo Acosta, a first secretary at the Cuban Interests Section (Castro’s
embassy) in Washington, and one of the many Communist-bloc contacts that Letelier had listed
in his address book. A defector from the Cuban intelligence service, the DG, has identified
Acosta as a_Cuban intelligence agent.

But there was no uproar in our major media about Laurence Stern’s Cuban connection.
And it’s the curious failure of the major media to cover such stories that is the subject of The
Spike, the novel about Communist disinformation activities written by the noted journalists,
Robert Moss and Arnaud de Borchgrave.




232 Human Events

The Alternative Press, Philip Agee and IPS

De Borchgrave said that Agee “has his connections in this country” and “gets his informa-
tion into [the] alternative press—Mother Jones, Village Voice, Soho News, and The Progressive maga-
zine—and worms its way through the establishment or mainstream press.”

Adam Hochschild, a contributing editor to Mother Jomes, and Erwin Knoll, editor of The
Progressive, dismissed de Borchgrave’s charges. But the truth is that all of the publications cited
by de Borchgrave, along with others such as The Nation, the Guardian and, of course In These
Times, have been closely associated with the IPS, which, by its own admission, has facilitated
Agee’s anti-CIA activities in Europe.

An IPS “fact sheet,” put together in response to Muravchik’s New York Times magazine
article, acknowledged the charge that the IPS had made some “efforts on behalf of Agee,” but
claimed they were “negligible.”

The “fact sheet” explained, “When Agee was booted out of England after a Star Chamber
proceeding in which no charges were filed and no evidence presented, IPS's Amsterdam Center
provided him a place to stay while he figured out where he would live. We would make the same
decision again.” (Emphasis added.)

Yet even the Washington Post reported that Agee, who has said “I aspire to be a Communist
and a revolutionary,” was kicked out of Britain because he was accused of disseminating material
harmful to British security and maintaining “regular contacts with foreign spies,” especially
Cuban agents. ’

Mother Jones, a magazine named after “pioneer socialist” Mary Harris “Mother” Jones, is
published by the tax-exempt Foundation for National Progress, which stated in its 1976 financial
report that it was established on the West Coast to carry out the “charitable and educational
activities” of the IPS. '

Perhaps the most effective outlet for the IPS is the Pacific News Service (PNS), an “alter-
native news agency” that beganas a project of the Bay Area Institute, an organization established
with the help of IPS money in 1970. IPS co-founder Richard J. Barnet serves as a “contributing
editor” of PNS.

The PNS supplies about 30 stories a month to more than 200 subscribers. These have
included newspapers such as In These Times and the Guardian, as well as major newspapers such
as the Cleveland Plain Dealer, the Atlanta Journal, the Boston Globe, the Chicago Tribune, the Los
Angeles Times and the San Francisco Examiner.

Perhaps the most important outlet for the PNS, which is marketed nationaily by the Des
Moines Register and Tribune Syndicate, is the Washington Post. According to Sandy Close, an
editor at PNS, Post Executive Editor Bradlee made the decision several years ago to purchase a
subscription to PNS stories.

The New York Times doesn’t subscribe to PNS, Close told me, but Charlotte Curtis, the
recent editor of the Times op-ed page, is a “strong advocate” nonetheless. Curtis still serves as
an “associate editor” at the Times. ‘

Liberation News Service, IPS and the Post

But one of the oldest alternative news services, the Liberation News Service (LNS), recently
disbanded operations. An openly pro-Marxist organization, NS officials spent their final days
“selling off printing presses, desks and chairs, along with the posters of Lenin, Malcolm X and
Che that decorate their loft,” according to In These Times.

In his very revealing book, A Trumpet to Arms: Alternative Media in America, David Armstrong
said that the LNS had “worldwide contacts among Western radical groups and Third Wor'ld
guerrilla forces.” It began, he said, as a radical news service for underground and college media.
Its name was proposed by Ray Mungo, a past editor of a campus newspaper in Boston, who was



On the Left 233

“inspired by what he saw as the dedication of the NLF [National Liberation Front] to the
liberation of their homeland.”

“The news service was financed by hook and by crook,” Armstrong reported. “According
to Mungo, some of LNS’s equipment was ‘iberated,” and many of the LNS’s bills went unpaid.
Friends at the Washington Post helped to develop LNS photographs on the sly, while typesetting
equipment at the Institute for Policy Studies—Washington’s leftist think tank—was comman-
deered for setting copy. In earlier days, LNS shared a house with the underground Washington
Free Press and Students for a Democratic Society. Staffers occasionally lunched with L. F. Stone,
who took a paternal interest in the news service.”

* Although the LNS is now defunct, many of the news organizations associated with the IPS
continue to carry on its work by sponsoring reporters who actually seek out and report on
revolutionary movements and governments around the world.

« Wilfred Burchett, who reported the Korean and Vietnam wars from the Communist
side, was a correspondent for the Guardian before breaking with that paper over its reluctance
to back Hanoi’s invasion of Cambodia. Despite Burchett’s long record of service to the cause
of Communist “journalism,” he then went to work for the IPS newspaper, In These Times.

« The Guardian itself carried reports from El Salvador’s guerrillas written by Robert
Armstrong, who is now with NACLA.

+ Laurence Johnson, a freelance writer, was working for both PNS and Mother Jones when
he was apprehended and kicked out of Colombia, accused by authorities there of serving as “an
international liaison agent” of the terrorists. A few years ago Johnson traveled to the Philippines,
where he searched out Communist guerrillas opposed to the regime of Ferdinand E. Marcos.

« Chris Koch, who worked on projects for National Public Radio, began his career with
the Pacifica Radio station in New York and in that capacity traveled to North Vietnam in 1965
with a delegation that reportedly included Michael Myerson, the current head of the Commu-
nistcontrolled U.S. Peace Council. Koch’s stories about the war were regarded as favorable to
the Communist Vietnamese.

+ Lionel Martin, who was an occasional correspondent, a stringer, for the Washington Post
in 1977, served as a correspondent for the Guardian, and actually worked for the Castro regime
in Havana.

Media Criticism, IPS Style

At the “Washington School” class on “foreign reporting” taught by the Post’s Karen DeYoung,
participants were not given homework, but were given suggestions about what to read as
background. DeYoung suggested The First Casually, a book about war correspondents by Phillip
Knightley, and some articles from the Columbia Jowrnalism Review (CJR), 2 publication usually
described as “prestigious” and the bible of today’s journalism students.

The recommended CJR articles included “Iran,” written by Edward W. Said, a PLO sym-
pathizer, which appeared in the March/April 1980 ¢/R. In this article, written during the Iranian
crisis, when Americans were being held hostage by pro-Marxist fanatics in Teheran, Said argued
that the media had been too critical of the Iranians. There were exceptions to this anti-Iranian
coverage, Said acknowledged, including one op-ed piece by Fred Halliday in the Boston Globe.
Halliday just happened to be a “fellow” of the IPS Transnational Institute.

The other article recommended by DeYoung was “The Greatest Story Ever Told,” written
by Garry Wills, which appeared in the January/February 1980 CJR. In this article, Wills criticized
the media for glorifying that year’s Jisit to the United States by Pope John Paul II. The CJR
described Wills as a syndicated columnist and author, but didn’t mention that he was a member
of the IPS board of trustees.

3]




234 Human Events

The White Paper Controversy

The IPS connection to the newspapers and publications already named in this report may
help explain why themes and story ideas pursued by the alternative press get picked up by the
major media, which expose them to millions of ordinary Americans. Although such a trend is
noticeable in coverage of several domestic and foreign policy issues, the campaign to discredit
the State Department White Paper on El Salvador, the Feb. 23,1981, document that exposed
Soviet-bloc arms smuggling to the Salvadoran guerrillas, is an important case study.

Even before the White Paper was officially released, when it was the subject of leaks and
speculation in the press, CIA defector Philip Agee held a news conference in West Germany to
claim that some of the captured guerrilla documents on which it was based were probably
forgeries manufactured by the CIA. After Agee finally got his hands on the White Paper, he
produced a 46-page critique of the document, which included his charge that some of the
captured materials were, indeed, forgeries. This critique was released in Washington, D.C,, by
Agee’s associates.

By that time, however, John Dinges had already written an article for Pacific News Service
claiming that the U.S. government’s documentation of arms shipments to the guerrillas was
faulty. The Dinges story, according to PNS Editor Sandy Close, appeared in 30 major newspa-
pers in the U.S.

The anti-White Paper campaign was also joined by Alexander Cockburn and James Ridgeway
in the Village Voice, James Petras and ex-ClA employe Ralph McGehee in The Nation, Roger
Burbach of NACLA in Mother Jones, and Jeffrey Stein in The Progressive.

Eventually the Wall Street Journal and the Washington Post published attacks on the White
Paper, with reporters for these two newspapers admitting that they had seen some of the above-
mentioned stories, as well as the Agee critique. Peter Osnos of the Post who was then national
news editor, admitted at the time that a call from Jeffrey Stein urging an examination of the
White Paper promoted him to assign reporter Robert-Kaiser (with assistance from Karen
DeYoung) to do just that.

After Human EVEnTs exposed the fact that the Post and the journal (reporter Jonathan
Kwitny) had used the Agee critique as a confidential source, and after Arnaud de Borchgrave
charged in 2 New York Times column that Agee’s critique was prepared with Cuban help, John
Dinges prepared another story for PNS trying to obscure Agee’s role in the anti-White Paper
campaign.

Ignoring Agee’s own claim that his critique formed the basis of the articles in the Post and
Journal, Dinges noted that his own criticism of the White Paper had been distributed by PNS
before the Agee critique was even released. “I wrote it with no help from Agee or the KGB or
the Cubans or any other creatures from the conspiracy seekers’ menageric of villains,” he said.
Therefore, Dinges tried to argue, the fact that similar criticism of the White Paper appeared in
the Agee critique, his own article, as well as the Post and the Journal, meant only that some of
the “same discrepancies” had been discovered.

Yet, as Reed Irvine pointed out, Dinges made only a few feeble criticisms of the White
Paper. The Agee critique, on the other hand, included scores of criticisms, 14 of which were
echoed in the Journal article and 11 of which were echoed in the Post. “The articles in the Post
and the Journal clearly owed a lot to Agee and litte to Dinges,” Irvine pointed out.

Moreover, 2 Human Events comparison of the Agee critique with the Journal and Post
stories showed striking parallels. In one case, both Agee and Journal reporter Jonathan Kwitny
made the same clumsy mistake.

Incredibly, on Jan. 7, 1982, months after Agee’s role in the White Paper controversy had
been completely exposed (though the Post has not yet acknowledged the fact that it used Agee
as a source), Jack Anderson charged in his column that the White Paper had been “shown to
have relied on highly questionable and probably forged documents”—the same line that had



On the Left 235

been pushed by Agee himself! Anderson ignored the fact that the criticisms of the White Paper,
including those made by Agee, were all answered by the State Department.

Philip Agee and the Media

On some occasions, Philip Agee has been able to make his views known directly to the
American people. For example, he starred in the series “On Company Business,” an attack on
the CIA, which was aired by the Public Broadcasting Service (PBS) in 1980.

Like Agee, associates of the IPS have also been able to present their views directly to the
American people by way of public broadcasting. IPS fellow Saul Landau, for example, helped
produce the antinuclear film, “Paul Jacobs and the Nuclear Gang,” which aired on public
television in 1979. He has said that his latest film, “Target Nicaragua,” which attacks the U.S.
for allegedly assisting the Nicaragua freedom fighters, may also be shown on public television.

Last year public broadcasting aired a film, “From the Ashes . . . Nicaragua Today,” directed
by Helena Solberg-Ladd, a member of the “Washington School” faculty at the IPS. The film was
a glorification of Marxist rule in Nicaragua.

But just as the relevant facts about Philip Agee are withheld from the selection audience,
the nature of the IPS connection is not explained to those who view the Landau and Solberg-
Ladd films on public television. '




